Angol fogalmazás mesemódon

Angol fogalmazással és írással kapcsolatban szeretnék veletek megosztani egy ötletet, amit nemsokára ki is fogok próbálni a diákjaimmal. Az angol nyelvű írással kapcsolatban azt szoktam tapasztalni, hogy időnként nagyon döcögősen megy, sokszor egyébként azért, mert ezt a területet az angol tanulás során elég gyakran el szokták hanyagolni, és igaz, ami igaz, ezt nem is egyszerű tanítani.

4460976042_a1c8902046_o.jpg

 

Az ihletet az adta, hogy van egy ismerősöm, aki meséket ír, akár gyereknek, akár felnőttnek. Mesét lehet tőle rendelni. Hát nem fantasztikus? Lehetsz te a mese főszereplője, vagy valaki, akit megadsz. Még néhány egyéb instrukciót is megadhatsz, hogy mi szerepeljen a mesében és ő voilá megírja a történetet. (http://mindenmese.blog.hu/2015/12/07/ajandekozz-meset) Nekem nagyon tetszik az ötlet, hogy meséket kínál az embereknek, mert a mese az egy teljesen más világ és kreatívvá válik tőle az ember.

 

Szóval erről a meseírás témáról az jutott az eszembe, hogy milyen jó móka lehetne ezt angol órán is bevetni. Mármint a meseírást, de úgy, hogy mi magunk írjunk meg egy történetet együtt. Így képzelem el: kiválasztjuk együtt, hogy kiről szóljon a mese. Meghatározzuk, hogy még milyen elemek szerepeljenek a történetben. Néhány alapkérdést megadok, hogy legyen mi köré fűzni a történetet, a who, when, where, how, why kérdésekre mindenképpen kell valami mondatot írni.

 

Mi az a nyelvtan elem, amit mindenképpen jól lehet gyakorolni egy ilyen elbeszélő fogalmazásnál? Hát az elmesélő igeidők (narrative tenses)! Ezek pedig: egyszerű múlt, folyamatos múlt, befejezett múlt (past simple, past continuous, past perfect). Egyébként van olyan nyelvvizsga, nevezetesen az Euro, ahol a szóbeli vizsgarészen van egy ilyen típusú feladat, csak ott szóban kell bemutatni, hogy tudod-e az elbeszélő igeidőket használni. Ennél a feladatnál egy képregényt látsz és el kell mesélned a képek által felvázolt történetet.

 

Na de most kanyarodjunk vissza, ahhoz, hogyan is gyakorolnám a diákjaimmal meseköntösben a múltban való elmesélést.

 

Hogy ne akadjanak el a fogalmazás menetében, azt javasolnám nekik, hogy ötletszerűen mondjanak néhány témát, amit belefoglalhatnánk a történetbe.

Ezeket az ötleteket, amelyek csak egy-két szavasak, mondattá kerekítenénk a következő lépésben. A mondatokat pedig ezek után bekezdésekké duzzasztanánk. És hogy kerete is legyen az egésznek, végül azt is megnéznénk, hogy milyen kötőszavakkal és időhatározókkal tudnánk még flottabbá tenni az egészet.

 

És hogy miért is írnák meg a diákjaim jókedvvel az egészet? Hát egyrészt arra számítok, hogy mivel mese, ezért inkább lesz szórakozás 'szagú' a dolog mint unalmas munka, másrészt pedig együtt írnánk meg.

 

Remélem valamelyik következő írásomban be tudok számolni az angol meseírás sikeréről!