Miért felejtjük el a szavakat?

Angol szótanulás kreatívan

Hogyan lehet az angol szavakat minél hatásosabban és hosszú távra megtanulni?

Hááát…

Úgy néz ki, hogy a megtanult anyagok 80 százaléka 24 óra múlva eltűnik… abban az esetben, ha először találkozunk az anyaggal. Tehát ’újrafeldolgozásnál’ már sokkal jobb az arány!

Ez hogyan fordulhat elő?!

Ez akkor történik, ha folyamatosan tanulunk, tanulunk és nincs elég visszacsatolás illetve ismétlés! Ezért mondom én, hogy az ismétlés a tudás anyja!  Úgy néz ki, hogy azzal, hogy új dolgokat tanulunk, a régiekből elveszítünk valamennyit. Persze ez egy természetes folyamat és ha tisztában vagyunk azzal, hogy az agyunk hogyan működik, ez még akadályt sem fog jelenteni. Inkább csak érdekességképpen érdemes felfogni.

Akkor konkrétan mit is lehet tenni a felejtés ellen?

Ismételjünk, ismételjünk! Időnként mindenképpen nézzük át az előző órákon tanultakat, különböző módokon. Tehát az még nem feltétlenül segít, ha ugyanazt a mondatot ötször elolvasom. Minél többféle módon kerül elő ugyanaz a szó, annál jobban marad meg az aktív szókincsünkben. Például írok vele egy mondatot, megnézem milyen egyéb szavakat lehet hozzákapcsolni, aztán megnézem az ellentétes jelentésű szavakat, beírom a google-ba és megnézem milyen szövegekben fordul elő, satöbbi. Ez így lehet, hogy időigényesnek tűnik, de azoknál a szavaknál mindenképpen érdemes megcsinálni, amiket folyamatosan elfelejtünk. Minél többféle kontextusban kerül elő az adott szó, annál jobban meg tudjuk jegyezni, olvasott, hallott, beszélt, illetve írott formában.

Ami még ennél is fontosabb szerintem, az a tanulnivaló beosztása. Ne úgy tanuljunk angolul, hogy egy héten egyszer több órára nekiülünk, hanem többször egy héten, rövidebb időszakokat töltsünk el vele. De ha csak egy napunk van a tanulásra, akkor is osszuk fel blokkokra és közben foglalkozzunk valami mással. Így az agyunk azon része, ami az angol tanulásért felelős, felfrissül abban a szakaszban, amikor mondjuk matekozunk és utána jobban fogja az angolt.

Tehát mégegyszer kihangsúlyozom, ismétlés és a tanult anyag beosztása kisebb egységekre kulcsfontosságú a szavak megjegyzésénél. Ez amúgy bármilyen más tanult anyagra is igaz.

És ne feledkezzünk meg a memóriatechnikákról és jobb agyféltekés tanulásról sem! Amikor egy új szót tanulunk, kapcsoljuk be mind az öt érzékszervünket! Minél színesebb és abszurdabb egy ’kép’, annál jobban megjegyezzük a szót. Nézzünk egy példát, mondjuk legyen egy ige ’twist’ (csavar). Én mondjuk így tudom megeleveníteni ezt szót: látok egy táncosnőt, aki egy jó kis ütemre csavarja ide-oda a testét, közben az egyik hosszú, hullámos hajtincsét csavargatja a kezében. Te mennyire tudsz vizualizálni? Próbáld ki, itt van egy pár szó és nézd meg, hogy az alábbi érzékszerveiddel hogyan tudod megeleveníteni:

taste (ízlelés)

touch (érintés)

smell (szaglás)

sight (látvány)

hearing (hallás)

rhythm (ritmus)

 

spagetthi

clock

run

fox

nail

sleep

 

Legyen lehetőleg minél élénkebb és abszurdabb a vizualizációd. Például a rókánál el lehet képzelni, hogyha megérinted a bundáját, akkor érdesnek érződik (touch), mondjuk beleesik egy forrócsokis fazékba és finom édeskés illata van (smell), látod, ahogy csurog-csöpög a bundájáról a csoki (sight), nyüszög közben (hearing) és elszalad, látod a testének a hullámzó mozgását, ahogy szalad (rhythm).

 

Ez a típusú tanulás a kreativitást kedvelő tanulóknál bizonyára sikert arat! Tényleg, te kreatív vagy?

Hát akkor jó szórakozást kívánok a szavak tanulásához!fox.jpg

Címkék: szótanulás