Tanulói típusok és a motiváció szerepe

 motivation.jpg

Tanulói típusok

Te melyik tanulói csoportba tartozol, vizuális, auditív, kommunikatív vagy kinesztetikus?

Aki dominánsan vizuális, az szereti ha látja, amit tanul, aláhúzza, kiszínezi, lerajzolja a megtanulnivalót. Az auditív tanuló hallás után könnyedén meg tud jegyezni dolgokat, ezért általában az órán hallott dolgokra is jól emlékszik. A kommunikatív módon tanuló könnyedén nyilvánítja ki a dolgokat és szeret beszélni, számára a legideálisabb tanulási mód a megbeszélés és átbeszélés. A kinesztetikus tanuló számára a mozgás nagyon fontos, kezében a könyv és fel s alá sétálva tanul. Általában nem teljesen tisztán használjuk ezeket a tanulási stílusokat, de mindenki képes felismerni magában, hogy melyik az, amelyik a legközelebb áll hozzá. A nyelvtanulás során is fel lehet ismerni ki melyik típusba tartozik. Aki szívesebben olvas anyagokat és könnyedén megy neki a szövegértés, az nagy valószínűséggel vizuális típus. Ha jó a hallás utáni értése, akkor auditív. Amennyiben nem parázik azon, hogy tényleg helyesen beszél-e és ügyesen kifejezi magát, akkor kommunikatív egyénnel van dolgunk. Természetesen a nyelvtanulás során mivel a négy alapkészséget fejlesztjük, hallás utáni értés, beszédkészség, íráskészség és olvasásértés, törekednünk kell arra, hogy ez a négy terület egyforma arányban fejlődjön. Itt a tanulói típusnak talán abban van a legnagyobb szerepe, hogy könnyedebben felismerjük melyik az a terület, ahol könnyen halad az illető és melyik az, ahová több figyelmet érdemes fordítani.

Olyat ugyan nem tudok elképzelni, hogy valaki egyáltalán nincs tudatában annak, hogy melyik módon tud a legkönnyebben tanulni, de azért érdemes lehet felhívni a diákunk figyelmét arra, hogy mi az erőssége. Te tisztában vagy a tiéddel? Itt letesztelheted, hogy te melyik típus vagy.

 

http://www.howtolearn.com/learning-styles-quiz/

http://www.educationplanner.org/students/self-assessments/learning-styles.shtml

 

Motiváció

Motiváció nélkül nemigen tudunk energiát fektetni egy cél elérésébe. Az angol tanulás során cél lehet például egy nyelvvizsga megszerzése, vagy sikeres angol nyelvi érettségi letétele. Amikor közeledik a határidő, az elég erős motivációs erő tud arra lenni, hogy minél többet és minél hathatósabban foglalkozzunk a tananyaggal. Természetesen a két említett példán kívül még számos motivációt találhatunk arra, hogy miért tanuljunk angolul. Viszont amikor hosszú távon tanuljuk már az angolt, akkor könnyen el lehet veszíteni a célt. Most a fentebbi témát szem előtt tartva, azt javaslom, hogy próbáljátok ki, milyen az, amikor a tanulási típusokat, illetve a képességeket tartjátok szem előtt. Például ha mondjuk a hallás után értés nehezen megy, akkor tűzd ki célul, hogy fél év múlva már könnyedén és feszültségmentesen meg tudsz hallgatni egy BBC-s anyagot. Természetesen tervezés is szükséges, mert enélkül esetleg célt tévesztesz. Tervezd meg, hogy egy héten hányszor fogsz anyanyelvi médiát hallgatni és hány hónapon keresztül. Tervezd meg azt is, hogy melyik lesz az a nap, amikor elreflektálsz a fejlődéseden. Azt is megtervezheted, hogy milyen témakörökben keresel anyagot. Ha a BBC 6 Minute English anyagait hallgatod, akkor viszonylag egyszerűen meg tudod tervezni, mert minden héten raknak fel egy új anyagot.

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/general/sixminute/index.shtml

 

Ha az olvasási értésedet szeretnéd fejleszteni, szintén sok hasznos és érdekes olvasnivalót találsz a BBC honlapján. Tervezd meg a heteidet, hogy milyen szöveget fogsz olvasni és hogyan dolgozod fel őket. Az íráskészség esetében egy bizonyos időszakon át írjál meg hetente néhány levelet vagy esszét. Feladatokat találsz hozzá a nyelvvizsgák honlapján. A beszédkészség esetében szükséged lesz valaki segítségére, amit akár egy tanulótársaddal is meg tudsz oldani. Ha ezt választod, akkor azt ajánlom, hogy egyrészt témakörönként vegyétek át, hogy mit tudtok elmondani egymásnak, illetve gyűjtsetek össze szituációkat és azokat játsszátok el. Például mit mondasz, amikor eltévedsz az utcán, vagy egy feladat megoldásához kérsz segítséget.

 

Ne feledd, a cél érdekében legyél kitartó, találd meg, hogy mi motivál és tervezd meg a tanulási beosztásodat!